Over Biscayen

Vi forlod Dublin den 3 august ved solopgang og ankom til Baiona  søndag ved middagstid efter godt 4 døgn og 760 Nm.

Vi forsøgte at afpasse sejlads i forhold til tidevand og strøm, men måtte også erkende at sejladsen gennem det Irske hav var så lang at modstrøm ikke kunne undgåes. Vi startede med modvind  fra sydvest og 3 knob modstrøm. Vi kunne lige akkurat holde fri af Scilly øerne ud for engelske sydvest kyst,  men som forcastet  drejede vinden efter hånden til nordvest og på dag 3 nord øst.

Biscayen  viste sig fra den rå side med store bølger fra forskellige retninger  men det gav også den korte sejl tid.
25 knob tiltog til 30 knob med periodisk 33-40 knob. Godt vi havde agten for tværs. Over Biscayen havde vi en gennemsnits hastighed på 9,6 knob Max 16 ned af de største bakker. 2 reb i storsejlet og den lille fok på 16 kvm var rigeligt med sejl.  Vi tog en del søer i cockpit , kan godt mærke at båden er lastet hårdt, mindst 3 ton  med alt det grej, vand diesel, cykler…. og …..

Da vi nærmede os Finisterre blev vi kaldt op fra kystvagten at der var Orca ( spækhuggere) i området. Vi lagde ruten så langt ud fra kysten som muligt under hensyn til VTS som er meget traffikeret  og holdt  godt 20 nm afstand helt ned til ud for Vigo bugten og så direkte ind mellem øerne. Vi kunne på radioen høre at 2 både skulle have assistance efter at være angrebet af Orca.
Langs kysten Ved midnat, ca 12 timer  tilbage døde vinden helt, havet blev spejlblankt – og tågen omsluttede os. Havde hørt om det men jeg blev alligevel lidt overrasket. Tyk våd tåge så vandet drev. Godt vi holdt os ude af VTS sejl ruterne. Der er stor fiskeri aktivitet så hvis de ikke havde AIS måtte vi håbe at evt mindre både de kunne ses på radar.  Vi sejlede for motor med kun 5 knob og konstant udkig. I det mindste ville Orca være lettere at se i det blanke vand når det blev lyst, selv om sigtbarhed kun var  omkring 100m
Vi klargjorde alle vores “ våben” 10 flaires, signal pistol med bjørne patroner og sidste nye tricks. 4 l klor, som hvis de begyndte at følge båden af flere omgange skulle hældes i vasken- de bruger vel ikke svømme briller. Hvis alt dette og slag på metal rør ikke virkede var det fuld bak i cirkler som andre havde haft held med.
Vi så ingen og ankom fint til Baiona.
Ingen plads i de 2 store Marina så vi smed Anker , fik lidt orden på båden hvor sejler. pigen  Fine  fra Vedbæk var effektiv, vasket dørken for salt og madrester , sprang i havet , fik vasket hår og nød et stort “ morgen måltid” med en kølig pils😊
Fin  og hyggelig by med små gader og masser af liv. Det blev til en hel del drinks og god seafood inden  vi afsluttede med irish kaffe i cockpit og en herlig rolig søvn i stabil vandret position.
Vi bliver nok her et par dage , lidt små reparationer skal udføres  og tågen skal lette inden vi sejler syd på.
Den anden  gast Jan  fløj hjem i dage- vil gerne være hjemme på sin 60 års fødselsdag.
Vi har snakket med nogle af fe andre Viking Explorers sejlere og mødes med 2 af den fredag og sejler så til Porto
Imorgen tager  vi nok ud på nogle af de små øer og bader og går tur.